Köp och konsument

Köp

Oavsett om du köper en vara eller en tjänst så undviks många problem om parterna före affärens ingående har kostat på sig ett genomtänkt avtal. Viktigt att tänka på redan här är att det bara för att det finns ett seriöst avtal så är det inte säkert att det är rättvist och genomtänkt för det.

I avtalet är det bra om man så noggrant så möjligt reglerar exempelvis vad det är som ska köpas och säljas, kvaliteten på varan eller tjänsten, vad det ska kosta, när leverans ska ske men även hur det ska gå till om det inte riktigt blir som vi tänkte oss.

Vi kan vara ett gott stöd under avtalsprocessen men även för att lösa tvisten.

Konsument

För dig som är konsument finns ett omfattande skydd. Beroende på om du handlar på Internet, i butik eller blir uppsökt på stan eller i hemmet så ser reglerna lite olika ut. Det spelar också roll hur du har betalat, exempelvis kontant, genom kreditkort eller om du samtidigt som du köpte varan eller tjänsten tog en kredit hos säljaren.

Många gånger behöver man inte advokat om man är konsument eftersom det finns mycket bra hjälp att få utan kostnad. En del kommuner erbjuder konsumentrådgivning vilket gör att man många gånger även kan få ett fysiskt möte.

Om kommunen inte erbjuder rådgivning så kan Konsumentsverkets sida Hallå konsument! vara en bra start. Redan innan ett köp man man få goda tips men även om det blir något problem med affären så finns omfattande information om vad man kan klaga på och vart man ska vända sig om man är missnöjd. För en del tjänster, exempelvis advokater, begravningsbyråer och mäklare finns det speciella forum dit man kan klaga, men för de flesta varor och tjänster kan man vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller till domstol.

Scroll to Top